søndag 12. august 2012

Startet på nytt kurs

Tirsdag 7 august startet jeg og Henny på et nytt kurs. Denne gangen var det videregåendekurs i lydighet. Bare en knapp måned etter valpekurset var ferdig. Det føltes litt underlig at min lille hund på 5,5 mnd allerede skulle gå på et videregåendekurs

Etter valpekurset har vi prøvd å trene et par ganger i uken for å vedlikeholde det vi har lært.

Første kursdagen begynte vi egentlig der vi slapp på forrige kurs. Og den lille treningen vi har gjort i mellomtiden, har hjulpet.  Vi begynte med kontakt, og det hadde hun da ikke glemt. Hun tar nå kontakt uten at jeg sier det, og holder kontakten veldig bra.

Deretter var sitt og bli , dekk og bli. Her kommer hun seg veldig godt, nå trenger jeg ikke lenger hjelpe henne så mye ned i dekk. Sitt kan hun veldig godt nå.Jeg kan gå lenger og lenger unna, og har begynt å øke tiden hun må bli liggende også. Varierer litt på om jeg går lenger unna eller bare øker tiden, på kort avstand.

På forrige kurset lærte hundene å stå, så nå har vi tatt det steget litt videre, og begynt på øvelsen stå under marsj. Jeg går frem og sier stå til henne, og hun stopper veldig fint. Så dette kommer til å bli bra.

Vi har også drevet med på plass under bevegelse og komme inn på plass. I starten så lot jeg henne lukte på en godbit, for å så følge etter den, men nå trenger vi ikke lenger å lokke henne fremover med godbit. Begynt å be om påplass uten at hun får godbiten, og hun tar super fort. Min flinke lille hund :)

Innkalling med på plass kommer seg veldig. Hun skjønner hva jeg har i tankene, er bare å få trent inn at hun setter seg riktig når hun kommer inn. Men et steg av gangen :) Hun har skjønt tegninga og det er det viktigste.

Hun syns helt klart det er kult å trene, så dette vil vi nok fortsette med, og kanskje klarer vi bronsemerket løpet av året også :)

Torsdag 9 august var det egentlig kurs , men vi hadde ikke mulighet den dagen, men tror vi skal klare oss for det :) Gleder oss til videre fortsettelse på kurset.








Bildene er ikke fra kurset, men er tatt i hagen, da vi trente og lekte litt :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar