mandag 10. juni 2013

Opprykk til klasse 2 i lydighet

Lørdag 8.juni reiste vi nedover til Sandefjord for å delta på vårt andre lydighetstevne.
Stevnet var ikke før om søndagen, men valgte å overnatte hos ei venninne fra lørdag til søndag, så vi slapp å stå opp grytidlig søndag morgen.

Vi ruslet en liten tur i Sandefjord lørdag kveld, og Henny fikk leke litt Alma også :) Stor gjensynsglede var det hvertfall :) Kjempe koselig å se igjen Kristine og flokken hennes :)

Stod opp i grei tid på søndagen. Spiste frokost, og reiste opp til stevneplassen. Nervene hadde allerede sneket seg innpå. Valgte å ikke gi Henny noe frokost før stevne, så hun skulle være litt mer ladd for å jobbe :) 
Trente litt før stevne, veldig korte økter for å få opp kontakten, og gire henne opp litt. Hun var virkelig med fra første sekund. 

Det var 10 startende i klassen, da ene ekvipasjen ikke dukket opp. De begynte med fellesdekk og tannvisning med første pulje, så gikk alle de ekvipasjene alle øvelsen før det var neste pulje sin tur..

Nervene ble ikke mindre av den ventingen, men jeg beholdt roen hvertfall ;)

Endelig var det vår tur. Jeg hadde en god følelse før vi startet, og håpet og trodde fellesdekken skulle bli bra. Ville vært fornøyd bare fellesdekken fungerte. Ellers kunne det gå litt som det ville..

Stilte opp på rekke, og vi dekket ned hundene, og gikk i fra. Etter noen få sekunder så reiser den ytterste hunden seg og løper mot eieren. Jeg tenkte at nå var det over og ut for vår del. Jeg trodde Henny kom til å reise seg opp og springe etter. Men neida, Henny lå helt stille fremdeles. Og noen sekunder etter det, så reiste hun nr 3 seg, og løp rett ut av ringen. Nå begynte jeg å få litt hjertedunking. Syns bakken beveget seg under meg.. Nå måtte jeg bare puste, og bare håpe hun skulle bli liggende. Og det gjorde hun. Hun ble liggende hele tiden, og hun ventet med å reise seg opp til hun fikk kommando. Jeg kunne knapt tro mine egne øyne.. Hadde virkelig Henny fullført en fellesdekk, og det med såpass med forstyrrelser ? Jeg var helt målløs, og helt i himmelen. Jeg var så utrolig stolt over hva Henny hadde klart :D

Vi gikk ut av ringen igjen, siden vi var sist, så måtte vi vente litt til. Men nå var det verste unnagjort, og jeg følte at nå gikk resten greit :)

Vi begynte rett på lineføringen etter ventingen. Jeg tenkte på forhånd at jeg ville bli fornøyd bare vi gjorde det litt bedre enn forrige gang. Og det gjorde vi. Lineføring har aldri vært vår sterke side, men en klar forbedring siden sist. Hun er litt snusete, og går litt langt unna meg. Og følger ikke helt med hele tiden.  Men er fornøyd egentlig. 

Så var det dekk fra holdt. Her rotet vi litt. Hun var kjempe treg ned i dekk, og jeg tror jeg fikk en dobbelkommando, og det ble et skjevt dekk, så her ble ikke karakteren noe bra..

Så var det stå under marsj. Kontakten var veldig bra, og jeg tror hun stoppet veldig bra. Hun ble stående, og snudde kun på hodet. Fornøyd med denne øvelsen :)

Innkalling fra sitt var også veldig god. Vi ble trukket litt for et skjevt sitt, men det kan vi jobbe med :)

Fritt hopp over hinder fungerte veldig bra. Også her ble det trekk for skjev innsitt. Så vi vet hva vi skal jobbe med hvertfall :) Hun hoppet med god klaring til hinderet, og syns hun kom godt inn, selvom sluttsitten ble litt skjev. 

Så var det kontroll over hunden på avstand. Må si jeg ikke hadde noen veldig høye forventninger der. Men jaggu så imponerte hun stort. Hun satt klistret til bakken, og flyttet seg ikke fremover. Vi som har slitt med at hun nesten flyr fremover. Og hun skiftet stilling veldig bra. Hun var treg i første dekken, men så gikk alt på skinner. Ble en veldig fin karakter, og jeg var utrolig stolt over hvor flink hun var :)

Det ble 1 premie, sølvmerket og opprykk til klasse 2 på oss denne dagen :)

Jeg svevde på rosa skyer resten av dagen, og tror jeg er litt oppe i de rosa skyene enda ;)

Jeg har vært veldig usikker på om det ble noe stevne på oss denne dagen, ettersom hun ventet løpetid. Hun hadde begynt å vise symptomer på løpetid, men jeg hadde null peiling på når hun ville få det. Men vi må ha timet veldig bra. For hun fikk nemlig løpetid dagen etter stevnet. Det kan man kalle litt flaks :)

Nå skal vi trene mot klasse 2 denne sommeren og høsten, så får vi se når vi blir startklare. 
Men først er det klasse 1 i Sverige som står for tur i august. 

Dette er poengsummene vi fikk :
- Vising av tenner                                                        10
- Fellesdekk 2 min                                                      10
- Lineføring                                                                 7
- Dekk fra holdt                                                          6
- Innkalling fra sitt                                                       9
- Stå under marsj                                                       8,5
- Fritt hopp over hinder                                              9
- Kontroll over hunden på avstand                              9
- Helhetsinntrykk                                                       10

Totalt ble det 174 poeng av 200 oppnåelige.

Og vi fikk 3 plass :)

Himmel og hav for en forbedring det har vært :) 10 i helhetsinntrykk, det syns jeg er super kult :) Jeg skjønner ikke helt hvor flink hun er altså :) 

Så noen bilder fra helgen :)




 Under fellesdekken






 Lineføring
 Innkalling fra sitt

 Stå under marsj



 Hopp over hinder

 Avstandskommandering

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar