onsdag 13. mars 2013

Henny er helseundersøkt

Fredag 8.mars dro vi til veterinæren for den årlige sjekken, samt hd/ad/patella sjekk. Hun fylte 1 år den 24.2 så hun var gammel nok til hd/ad rtg også. Samtidig sjekket vi øynene hennes, siden hun har rent litt fra øynene en lang stund.

Veterinæren dopet henne så hun ble søvnig og fin. Så begynte hun å sjekke øynene, da det måtte gjøres mens hun sov. De fant ingen tette tårekanaler som hadde vært mistanken siden forrige besøk hos veterinæren. Men de fant at hun produserte for mye tårer grunnet at imunnforsvaret for altfor aktivt. Det lå altså en irritasjon i slimhinnene som gjorde at det ble produsert for mye tårer. Så nå er hun satt på kortison behandling, for å gjøre noe med denne irritasjonen.

Nå 5 dager etter vi begynte med øyedråpene syns jeg hun renner mindre fra øynene. Skal til ny kontroll neste uke en gang.

Etter de var ferdige med øynene sjekket de henne for patella, som altså er løse kneskåler. De oppdaget at hun hadde grad 1 på ene kneet. Grad 1 er den mildeste formen for patella. Så ikke noe alvorlig i det hele tatt. Merker ikke at hun har det engang.  Eneste ulempen med patellaen er at hun ikke gå i avel. Jeg tar ikke det med patellaen så tungt nå, kommer til å sjekke det opp igjen om en stund, og se om det er der fremdels, eller om hun kanskje kan vokse det av seg på noe vis..

Så var det ad/hd rtg. De tok med seg henny på røntgen rommet. Jeg var litt nyskjerrig på hvordan det så ut. Og de mente det så bra ut. Det beroligget meg veldig. Siden Oddis hade vel stygge hofter, så er det godt å høre at hoftene og albuene så bra ut.

Tirsdag 12.3 kom resultatene fra NKK. Hun fikk diagnosen A!!!! på hoftene sine. Jeg trodde knapt mine egne øyne at min flotte hund hadde a hofter, og er dermed hd fri. En fantastisk herlig følelse! Tror nesten jeg ble 10 kg lettere når det svaret kom.

AD resultatene har ikke kommet enda. Regner med de ligger klare en gang neste uke. Men nå har aldri AD bekymret meg heller.

Henny fikk også sin årlige vaksine. Så nå er alt på stell :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar