lørdag 9. februar 2013

Lørdagstrening

I dag bestemte jeg meg for å trene litt lydighet i stua. Har bestemt meg for å introdusere Henny forsiktig til hinderøvelsen. Så det var litt av planen for dagens treningsøkt.

Jeg fant frem noe plastikkhinder jeg har en stående i kjelleren, da jeg ikke gadd å finne trehinderet og sette det sammen ;) Henny var litt skeptisk til denne plastdingsen helt i starten, men det gikk over fort :)
Første gangen vi skulle prøve å hoppe hinderet , snek hun seg pent rundt hinderet. Men så fikk jeg ført henne over hinderet, og da var det gjort. Hun hoppet gledelig over det lille hinderet på 10 cm ;) Jeg la til kommandoen hopp, når hun hoppet over hinderet. Og hun forstå fort at hun skulle hoppe over hinderet. Denne øvelsen tror jeg ikke vi vil få noe problemer med :)

Så trente vi litt apport. Nå trente vi kun på siste delen av øvelsen, siden vi ikke helt har fått det til. Altså holde, avlevere, og komme på plass med apporten.
Begynte med å holde apporten noen sekunder, og avlevere på kommando. Dette fungerte veldig bra. Hun sitter rolig og holder den bedre og lenger :)
Så  ba jeg om sitt og gikk unna et lite stykke og la fra meg apporten, så hun måtte ta med apporten før hun kom inn. Hun plukket opp apporten, og begynner å skjønne at hun skal sette seg. Hun satte seg ganske så nær meg, men i stedet for å holde apporten siste delen, så kaster hun den i en eller annen retning ;)

Gjentok dette med at hun skal komme inn på plass flere ganger og til slutt så kom hun å satte seg med apporten, uten å slenge den vegge mellom :) Jeg er super fornøyd med innsatsen hennes. Nå er det ikke lenge til hele øvelsen sitter. Bare bittelitt litt til nå, så klarer vi det :) Kjempe utvikling syns jeg :) Super stolt :)

Så prøvde vi oss litt på dekk under marsj. Hun kommer seg for hver gang. Hun begynner virkelig å skjønne øvelsen, selvom vi har en del steg igjen, men dette skal vi klare :)

Trente litt enkelt i tillegg. Og da la jeg favorittballen hennes rett utenfor rekkevidde. Så hun måtte ligge rolig før hun fikk den som belønning. Og hun lå helt stille, og ventet pent før hun fikk belønningen sin. Tror kanskje jeg benytte den metoden litt under fellesdekk, for betinge dekken , så hun ikke vil reise seg så lett.

Veldig fornøyd med snuppa i dag. :)

Jeg har den siste tiden faktisk satt meg noen mål jeg håper vi skal kunne klare løpet av dette året.
- Mål 1: Debutere i klasse 1
- Mål 2: Delta i klasse 1 på rasetreffet i Sverige i august. Litt annerledes programm enn i Norge
- Mål 3 : Få et cert på utstilling løpet av året. Helst et storcert, men vi godtar et lite også ;)
- Mål 4:  Opprykk til klasse 2.

Har selvfølgelig et mål om hun skal være hd fri, men det er ikke noe vi kan trene for. Hun skal rtg løpet av mars er planen. Da hun fyller 1 år den 24.2

Noen bilder fra dagen i dag :)

 En hund etter sol :)
 Favorittballen :)



Dekktrening




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar