søndag 17. februar 2013

Kjempe fremgang i treningen :)

Vært litt stille på bloggfronten om dagen, men vi har trent og kost oss masse siden forrige innlegg.
Temperaturen blir bedre og bedre, og snart er det vår og sommer. Det ser vi veldig frem til.

I dag trente vi litt på øvelsene i klasse 1, da jeg tenker å starte et lydighetstevne slutten av april. Litt tidligere enn hva jeg tidligere hadde planlagt, men det skal nok gå bra tenker jeg. Hun gjør en kjempe jobb.

Hun snur seg fremdeles under stå under marsj, men nå trenger jeg ikke repetere det så mange ganger, og trener mest på selve ståen, og  bare passere henne uten at hun snur seg rundt. Og det hjelper veldig. Må bare  minne henne på at hun ikke alltid trenger å følge etter meg :)

Ettersom hun har hatt en tendens til å reise seg under fellesdekk, så trente vi en del på dekken. Kun enkelt dekk, da vi var alene. Og hun rørte seg ikke overhode. Og jeg vet jo egentlig at hun kan ligge rolig i de 2 minuttene som kreves, men hun er litt følsom for hvordan underlaget er. Jeg kunne tilogmed gå ut på kjøkkenet og hun ble liggende, selvom jeg var ute av syne.. Vet hun har fulgt etter meg før, så det er en fremgang.

Vi trente også apportering. Og i dag kom vi virkelig i mål. At jeg har delt opp øvelsen såpass, har vi virkelig gitt resultater. I dag klarte hun hele øvelsen. Hun løp ut og hentet den og kom inn og satte ved siden av meg, og slapp ikke før jeg tok apporten. Om jeg skulle pirke på noe, så var det en litt skjev innsitt, men det er en bagatell, det kommer seg :)

Jeg er så utrolig stolt over hva denne hunden har klart å prestere på så kort tid. Hun er ikke 1 år enda engang. Fantastisk herlig hund altså :) Jeg gleder meg virkelig til å fortsette treningen med henne fremover i tiden.


Dårlig kvalitet men..




1 kommentar:

  1. Artig å lesa om treninga dykkar, de er kjempeflinke! Eddy var ikkje i nærheiten av desse øvelsane når han var 1år :-)
    Tenkte eg kunne koma med eit lite tips som du kan prøva for å få ho til å stå stille under "stå"-øvelsen (hvis du ikkje allerede har prøvd dette....) Start med å trena "stå" rett framfor deg, sånn at det er kort avstand mellom dykk. Sei "Stå", og i det Henny stoppar tek du fram ein godbit, hvis ho bevegar seg mot deg for å få godbiten, gøymer du den bak ryggen. Hvis ho stoppar opp, tek du godbiten fram igjen (gje ho evt ny stå-kommando). Prøv å vær rask dei fyrste gongene, slik at du rekk å gje ho godbiten før ho bevegar seg. Hvis du brukar klikker evt "bra", så gje dette signalet like før ho får godbiten i munnen. Når ho skjønar poenget (godbiten forsvinn hvis ho bevegar seg), så aukar du avstanden gradvis, slik at ho må halda stå-posisjonen over lengre tid før ho får godbiten. Når ho skjønar konseptet kan du visa ho godbiten og gå opp på sida av ho, bak ho og rundt ho. Prinsippet er heile tida at hvis ho bevegar føtene (ho kan få lov å snu hovudet:-), blir godbiten vekk, klarar ho å halda posisjonen får ho godbiten, men må venta til du serverar han!
    Lukke til vidare :-)

    SvarSlett