tirsdag 2. oktober 2012

Blodsporkurs

Søndag 30.9.12 deltok vi på et blodsporkurs. Jeg gikk en del spor med Oddis ,da hun levde, men hadde ikke kommet så langt å introdusere Henny for det enda.

Jeg hadde nok helt sikkert klart å lære henne det selv, men ville at innlæringen skulle bli riktig. Så da meldte vi oss på et kurs.

Henny har alltid vært glad i å snuse etter noe på bakken, så at hun ville vise interesse for det, regnet jeg egentlig med. Har prøvd oss på litt godbitsøk, og det har fungert veldig fint.

Kursdagen startet med teori. Teorien var ikke noe nytt for min del, hadde hørt alt før, men greit med litt oppfriskning :)

Deretter reiste alle sammen opp i skogen, og fikk utdelt hver sin blodflakse og skanke.
Vi ble delt inn i 2 grupper, siden det var nesten 15 påmeldte på kurset.
Ene gruppen gikk med den ene instruktøren, og den andre med andre..

Sporene ble lagt til 1 og 1, og så måtte vi vente ca 1 time før vi kunne gå sporet. Så det tok jo litt tid. Men jeg fikk da hvertfall erfart hvor enkel Henny er. Hun lå stille og rolig i bilen, mens hunder og mennesker gikk forbi. Hun sov opptil flere ganger også. Hun hilste på noen hunder også, og hun viser tydelig hvor godt språk hun har. :)

Så var det Henny sin tur til å prøve sitt første spor. Vi gikk nedover grusveien, og stoppet like før sporet begynte. Jeg ba om sitt, og ba henne om å vente til jeg fikk tatt på sele, og gjort klar linen. Hun var ganske så flink til å vente. Litt utålmodig var vi men det er da lov :)

Jeg viste henne sporstart, hvor vi hadde tydelig sparket opp en flekk, og sprutet masse blod. Jeg sa søk og pekte der blodet lå, og hun studerte starten nøye, smakte på litt blod, og så begynte hun å følge sporet. Hun gikkv eldig systematisk og rolig tilverks. Gikk helt smått og pent, og plukket sporet. Hun falt av sporet en gang, og da satte jeg henne bare på der hun mistet det, og hun tok det opp igjen med en gang. Og fortsatte som om ingenting hadde skjedd.

Hun fortsatte bortover og fant skanken. Hun var ikke helt klar over at det var den hun skulle finne. Hun skulle gå mer hun :) Men fikk masse ros og belønning i form for rått elgkjøtt, og det smakte fortreffelig mente hun :) Sporet var ikke mer enn 30 -40 meter, men det holdt, til å være første sporet til Henny :)

Kjempe fornøyd med arbeidsjernet mitt :)
 Det blir flere spor, det er helt sikkert :)

Bilder kommer etterhvert

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar