lørdag 14. september 2013

Min fantastiske hund

Noen ganger så lurer jeg på om jeg bare drømmer. Har jeg virkelig fortjent en så herlig og dyktig hund?
Er vi liksom ment to be?  Henny er helt klart min sjelevenn uten sidestykke, og det kommer hun alltid til å være, uansett hvordan det går på treninger og konkurranse fremover.

Tidligere i uka var vi på fellestrening med klubben. Hadde forhørt meg om det var noen som ville være med å trene lydighet den dagen, og fikk faktisk positiv respons. Så vi reiste dit rett etter jobb, så vi kom litt senere, men gud for en trening det ble :) Var veldig bra oppmøte på treningen, og flere ville være med å trene litt lydighet. 

Henny fungerte veldig bra også. Fikk testet fellesdekk med skjult fører denne gangen, og hun lå hele tiden uten å røre seg. Ble ikke helt det samme som ved konkurranse, da det kun var jeg som gikk i skjul, men en veldig god start. :)

Trente som vanlig på ruta, og her har det skjedd mye på kort tid :) Var veldig bra med forstyrrelser overalt, så hun var litt ukonsentrert i starten, men løste oppgaven på en veldig god måte :) Følte vi fikk veldig mye ut av det :)

Nå satser vi virkelig for fullt mot klasse 2, og er ikke mye igjen før hun kan kalle seg startklar :) Litt småpirk på noen øvelser. Men generellt er det veldig bra. Veldig fornøyd med hvor bra apporteringen hennes er blitt. Ingen tygging, og hun holder helt stille til jeg sier takk og tar apporten :) 

Fri ved foten er også blitt veldig bra :) Selv innkalling med stå er jeg veldig fornøyd med :)

Alt i alt kjempe fornøyd med fellestreningen. 

Vi trente også litt i hagen fredagen og lørdag. Fredagen var hun veldig høy og gire, og bare fløy over alt, så tok litt tid å samle henne , men fordelen med at hun er litt i overkant gire, er at alle fartsøvelser og intensive øvelser blir knallbra :) Men konsentrasjon får gjennomgå litt ;) Vi begynte med ruta, og hun gjør det virkelig bra, det bare noen repetisjoner til nå så sitter den veldig bra :) 

Hinderøvelsen fungerer også meget bra. Den fikk vi ikke testet på fellestreningen. Ellers gikk det i mye av det samme som på fellestreningen, men denne gangen syns hun det var veldig greit å tilby en hel haug med atferder. Og dekk var favoritten. Hun dekket under stå under marsj, på plass og osv. Så jeg måtte gå noen steg tilbake å gjøre det enkelt for henne, så hun syns det var lett. Repeterte ståen flere ganger, så hun tilslutt gjorde en fin stå under marsj. Og avsluttet når hun lyktes :)

I dag tok vi også en kort økt i hagen. Denne gangen flyttet jeg ruta utpå jordet som ligger rett ved hagen. Greit å trene ruta på litt forskjellige steder, så hun blir helt trygg på selve øvelsen. Og det skapte ikke store problemer, hun løp litt for kort bare, og gjentok det en gang til, og da fløy hun rett inn i ruta :)

I dag hadde hun lagt bak seg all dekken hun viste meg i går. Hun gikk som en kule i dag. Veldig nydelig fri ved fot. Vendingen blir bare bedre og bedre :) 
Innkalling med stå har virkelig forbedret seg :) 
Trente også apport i dag. Både treapport og litt med metallapporten. Hun griper tak i metallapporten, og det er en god start. Så tror hun vil apportere metallapporten en dag :) Hun løper da full fart etter den, men syns den er litt småekkel enn så lenge :)

Er MEGET fornøyd med Henny :) Hun overgår alle mine forventninger :) 

Vi har en liten overraskelse på lur, sier ikke noe mer, men det kommer snart frem hva det gjelder ;)


1 kommentar:

  1. Veldig artig at det går så bra, blir kjempespennande å fylgja dykk framover :-) Kva metode er det de brukar i trening på ruta?

    SvarSlett