onsdag 1. mai 2013

Stevnehelg i Stavanger

Vi reiste til Stavanger grytidlig fredag 26.4 og skulle være der hele helgen.  Det var utstilling og lydighetsdebut som stod på planen.

Vi begynte fredagen med en tur på Hellestøstranden. Super fint å gå langs stranda og se på havet. Finnes ikke så himla mye hav her vi bor men ;) Henny og Alma fant tonen med engang, og storkoste seg på stranden :)

Senere på dagen dro vi opp på området der lydighetsstevnet skulle gå om søndagen, for å kjenne litt på underlaget og la Henny få trene litt der før vi skulle starte. Hun fungerte veldig godt på den treningen :)

Lørdagen var det tid for utstilling. Henny sin første utstilling i år. Og faktisk vår første "lille" utstilling.
Hun fikk Very Good av dommeren, og det er helt greit. Hun er under utvikling, og kritikken sa egentlig akkurat det samme. Men kritikken var fin :)

Henny sin kritikk :
" 14 mnd. Tilstrekkelig utviklet. Feminint mellomkraftig hode. Tilstrekkelig hals. Noe steil front. Skal utvikles mer og få noe mer fasthet. Noe understilte bevegelser. "

Dommer: Terje Lindstrøm.

Vi fikk veldig mye ut av denne dagen. Tur i det super fine været, en tur nede i byen og vi var faktisk på konsert med Thomas Dybdahl.

Søndag var det tid for den så mye omtalte lydighetsdebuten. Merket at nervene snek seg innpå jo nærmere debuten vi kom. Vi møt opp i grei tid før stevne, så vi kunne trene litt og varme opp.Været var hvertfall ikke på den gode side denne dagen. Da vi varmet opp var det et helt greit, og jeg tenkte at det ville fungere.

Men når vi skulle starte så begynte det å regne og blåse. Og jeg innså egentlig det at hvertfall fellesdekken ville gå rett vest. Henny er ganske værsyk, og misliker veldig dårlig vær. Og jeg kunne ikke fått mer rett...

Jeg var ikke nervøs og stresset  da vi gikk stevnet, slik som jeg var da jeg gikk med Oddis i fjor.
Jeg tenkte bare at vi gjør dette, og så ser vi hvordan det går..

Vi begynte med tannvisningen, og den gikk kjempe fint, og det ble 10 poeng.
Så var det fellesdekken. Hun ville ikke dekke ned på første forsøk, så jeg måtte på et vis lokke henne ned i dekk. Jeg kom ikke lenger enn til andre enden før hun reiste seg opp i sitt. Så det ble en fin 0 i den øvelsen.

Så var det lineføring. Dette har aldri vært vår sterkeste øvelse, men trodde kanskje hun ville gjøre det ganske likt som ved bronsemerket. Hun fulgte etter i linen, men hun ville ikke ta kontakt, og heller ikke sette seg ved flere av stoppene. Så dette var virkelig ingen god øvelse. Vi fikk 6 i den øvelsen.

Så var det dekk fra holdt.  Hun ville fremdeles ikke dekke , så det ble en veldig sen dekk, og hun reiste seg opp igjen rett før jeg kom inntil.. Så vi fikk 5.

Innkalling fra sitt var vel den eneste øvelsen hun gjorde kjempe bra. Fikk 10 i den øvelsen.

Så var det stå under marsj. Hun manglet kontakten i denne øvelsen også, men hun stoppet bra på kommando.  Hun følte ikke bare å bli stående under hele øvelsen, så hun kom tuslende da jeg hadde snudd meg i andre enden. Men selve stopp momentet var bra, så vi fikk 8 på den øvelsen.

Så var det fritt hopp over hinder. Denne øvelsen kunne blitt så bra. Hun hoppet kjempe fint over og kom inn veldig fint, men minuset var bare det at hun JUKSET. Hun startet før jeg ga kommandoen .. Men hun viser da at hun kan øvelsen. Men skulle sett at hun ventet litt til...

Så var kontroll over hund på avstand. Denne øvelsen var nesten bare fiasko.. Hun begynte med å nekte å legge seg. Hele øvelsen fungerte generelt dårlig. Så det ble en 5.

Vi fikk faktisk 6 i helhetsinntrykk.. Kan ikke si jeg er så stolt, men jeg vet hun kan bedre. Vi kommer sterkere tilbake i et litt bedre vær :)

Det ble totalt 116 poeng, og 3 premie.

Nå vet jeg hvertfall hva som fungerte, og hva må vi trene på. Og jeg vet helt sikkert at vi må trene mye mer kontakt. Også blir det dekkøvelsene som må trenes mer på. Skal også lære inn avstandsøvelsen på nytt.

Neste stevne er allerede planlagt. :)

Så "noen" bilder helga :)




























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar