søndag 3. januar 2016

Uoffisiell debut i elite

På den første mulige dagen i 2016, så hadde jeg bestemt meg for at vi skulle prøve oss i det nye eliteprogrammet.. Stovner hundeklubb arrangerte et uoffisielt stevne så man kunne få prøvd seg i det nye programmet.. Jeg hadde egentlig kun tenkt å reise dit for å se først, men jeg fikk virkelig en skrudd ide om at vi skulle prøve.. Burde vel ant hvordan dette kom til å gå...

Sånn helt realistisk så var  det 3(4) øvelser  i eliteprogrammet vi kunne ha en sjanse på. Resten kan hun ikke, og ikke har vi satt sammen øvelsene heller. Så akkurat dette visste jeg godt.

Men nå det skal sies så var det en veldig fin erfaring å ta med seg videre. Jeg fikk en følelse på hvordan dette fungerte, med tanke på hvordan de dømmer, og hvordan øvelsene dømmes.

Henny fikk en god følelse av å være i ringen, hun vet jo ikke hva vi fikk av poeng og ikke. Vi har trent mye på attitud i det siste, og det har hjulpet. Og da er jeg fornøyd. Så mye annet har vi ikke trent på egentlig.

Fellesøvelsene gikk helt greit. Hun har aldri sittet i skjul med andre hunder så lenge, men hun ble sittende, selvom det ble litt vektflytting og snusing. Og nye fellesdekken, har vi egentlig ikke trent på.  Så vi fikk en dobbelkommando fra sitten, og en dobbelkommando på innkalling.

Så det ble 8 på sitten og 5 på dekken.

Foten karaktermessig var ikke noe bra, men jeg syns hun var lettere å gå med kontra tidligere, litt mer attitude og glede. Og jeg hadde mye mer kontroll på hvor hun befant seg underveis. Ryggingen som er nytt i foten, hadde vi ikke trent på lenge. Vi er egentlig ikke kommet så langt at vi kan gå såpass mange steg bakover. Treningen vår hjelper hvertfall.

Ble en 5 på foten.

Z'n begynte riktig, men så hørte hun ikke etter på de to siste og da ble det en 0.

Innkallingen valgte jeg å bryte da jeg måtte ha dobbelkommando på innkalling og hun kom nestn krypende bortover. Og slik tull gidder jeg ikke. Så en 0 til..

Fremadsending med dekk og plass, elelr med andre kalt ruta. I det nye programmet så er jo kjegla i utsendingen tatt bort, og vi er ikke kommet så langt at hun helt forstår hvor hun skal. Så jeg valgte å starte øvelsen kun for å se om hun skjønte hva jeg mente, men hun viste tydelig at hun ikke forstod, så jeg brøt øvelsen uten noen videre kommando. Nok en 0..

Apportdirigeringen va jo litt morsom.. Jeg hadde ingen planer om å vente til dommeren sa send hunden, jeg sendte henne ut til kjegle når han sa øvelsen starter ;) Fikk ny sjanse.. Hun løper fint ut til kjegla, den biten har hun forstått.. Vi skal plukke opp høyre apport, og hun løper mot den i midten, jeg stopper henne, og etter så kiler det seg litt.. Litt vanskelig å løpe videre fra den apporten som lå så fint til og så nærme, så hun kom med den tilbake ;) Noe som gir oss en fin 0 til.


Nye øvelsen som er å sende rundt kjegle, brøt jeg på samme på som ruta. Vi er ikke kommet så langt enda. En til 0.

Neseprøve var jeg egentlig fornøyd med. Hun løp fint ut, søkte pent og ryddig men plukker med seg feil pinne dessverre. En til 0.

Avstanden begynte dprlig da jeg måtte ha en dobbelkommando på første skifte, ellers så var den nok grei. Aner meg at det var noe fremdrift og trege skifter, som gjorde at vi fikk en 6 totalt.

Så totalt så skrapet vi sammen hele 51 poeng.

Nå skal vi begynne med treningsdagbok og velge oss ut noen øvelser vi skal konsentrere oss om i treningen en stund fremover. Så vi kan bygge opp øvelsene en og en.


Vi kommer ikke til å starte noe mer i eliten før høsten tenker jeg, litt avhengig av hvordan vi ligger ann. Men ikke noe før det hvertfall, da vi håper det kommer valper til våren :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar