mandag 29. juni 2015

Norsk viltsporchampion!!

Helgen 27-28. 2015 deltok vi på en ordinær blodsporprøve. Henny hadde allerede to 1 premier fra før, så denne helgen stod hun for viltsporchampionatet. Jeg hadde en veldig god følelse før denne prøven, men ting kan skje underveis, så ingenting er helt sikkert når det gjelder slike prøver :)

Vi møtte opp tidlig, så vi kunne roe ned litt, og slappe av. Mest for egen del, for Henny girer seg ikke opp slik nevneverdig før prøver og slik.

Satte henne på sporet, og jeg syns ikke hun startet slik hun pleier, men hun jobbet i veldig rolig og deilig tempo gjennom hele sporet. Det var vekslende forhold underveis. Altfra knusktørr mose til skikkelig myr.

Sporet lå rett oppi en haug med rådyrpels, og Henny snuste på det og bare forsatte jobben sin. Markerte bokstavelig talt på sårleie, hun har begynt å markere på de skikkelig nå, før så gikk hun bare rett over. Jeg burde sagt fra til dommer at jeg så det, men hadde ikke gjort det store utfallet egentlig.

Det var lett å se når hun hadde tap, og da ringer hun seg fint igjen, og fortsetter sporet. Hun gjorde en kjempe god jobb. Selvom det føltes ut som sporet aldri tok slutt for min del. Langt og seigt føltes ut som.

Skanken lå litt gjemt under en busk, men jeg så at hun var på rett vei, hun er tydelig i signalene sine slik :) Jeg hadde en god følelse da vi var ferdig med prøven.

Vi fikk vite kort tid etterpå at hun hadde blitt Norsk Viltsporchampion!! Deilig følelse, å kjenne at vi lyktes :)

Selve kritikken og rosetten fikk vi ikke før det var premieutdeling dagen etter, da den ordinære sporprøven gikk over to dager. Det var masse gode ekvipasjer med på denne prøven, det ble 1 premie til 9 av 15 startende hunder, og 4 av disse fikk hederpremie. Det kan man kalle bra :)

Henny debuterte på sin første sporprøve 25 mai i år. Og var blitt champion 1 knappe måned senere. Jeg er imponert jeg altså. Til helgen 4-5 juli skal hun få prøve seg på det svenske sporet, og klarer vi det, da blir hun også svensk champion :)

Veldig fornøyd med denne helgen. Hun leverer og innfriri igjen min lille hund :)














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar