søndag 26. april 2015

MH TEST

Lørdag 18.april deltok Henny på en MH-test arrangert av en lokal raseklubb.
MH står for mentalbeskrivelse av hund.
Det er kun en test som beskriver hunden reaksjoner og avreaksjoner på gitte hendelser, fra jaktlyst til nysgjerrighet, bråkete gjenstander, plutselige gjenstander som dukker opp og skudd.

Det er ingen godkjent eller ikke på denne testen, da ingen reaksjoner er rett eller feil, men det er mulig at testleder bryter testen, samme med hundeeier kan også bryte testen, om de føler det ikke går, eller at hunden ikke avreagerer eller reagerer altfor voldsomt.

Jeg var veldig spent på hvordan Henny ville takle disse momentene, noen av momentene hadde jeg en anelse om hvordan hun ville reagere, og jeg tok ikke så veldig feil. Tydelig at jeg kjenner min egen hund veldig bra :)

Video fra jaktlyst delen. Hun løper i full fart ut som ventet, men griper ikke byttet. Akkurat som jeg kjenner henne....




Nygjerrighet ovenfor figurant på avstand. Her overrasket hun meg faktisk, jeg regnet nesten med hun ville kjefte litt på figuranten, men hun syns figuranten kun var kjedelig ;)



Bråkedelen av testen. Hun reagerer egentlig som ventet. Fin avreagering :)



Kjeledresse. Reaksjonen er akkurat som ventet ;)



Spøkelsene. Jeg kunne fortalt på forhånd at hun ville reagere slik. Litt artig å høre hvordan hun bruker stemmen sin for å få disse ekle tingene til å forsvinne.



Skuddtesten. Veldig fornøyd med at hun er skuddfast. Hun har aldri reagert før på skudd, så ville blitt overrasket om hun gjorde det nå :)



Hun har nå kjent mentalstatus.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar