mandag 24. februar 2014

Årets første stevne

I helga var vi NKK Bø, både for å stille ut, og delta i lydighet.
Vi dro dro til Bø på lørdag formiddag, siden vi hadde leid hytte på en camping i nærheten. Vi bodde sammen Med Kristine med Alma og Bibbi, og Bente med Kajsa og Camilla med Miko. Veldig trivelig folk og hunder :)

Stod opp i god tid på søndagen, siden vi hadde oppmøte kl 9 i lydighetsringen.

Det var kun 12 stk i klassen, og vi gikk som nr 8. Mer enn nok tid til å bli nerøvse og stresse meg opp.

Varmet opp litt med å leke og trene litt av øvelsene før vi gikk inn ringen, og jeg hadde en god følelse, hun fulgte med og var med nett..

Det snudde da frt hvertfall.

Måtte til med en dobbelkommando på fellesdekken, men det fikk ikke dommeren med seg, men hadde spilt noen rolle. Hun lå vist halve tiden, men så snuste hun og flyttet på seg, og dermed fikk vi 0. Gaaah er et dekkende ord.

Fri ved foten var overraskende bedre. Hun gjorde et kromspring i en vending under springmarsj, ellers så syns jeg hun var med.

Dekk under marsj fungerte bra egentlig.

Stå under marsj var heller ikke noe særlig problem.

Men derimot innkalling md stå.. Herregud, hunden hadde jo sirup i rumpa... Lav fart før stå, og lav fart etter på. Og ikke den beste ståen, men slik er det nå bare.

Fredmassending var helt ok.. Litt lav fart. Måtte til med to kommandoer før hun var i ruta, og hun stoppet vel egentlig før jeg fikk gitt kommando. Og hun stoppet i hjørnet igjen. Men ser jo at hun har begynt å skjønne det. Greit fornøyd med det.

Apporteringen var jeg skuffet over. En dobbelkommando for å sende henne ut.. Det skjer jo egentlig bare ikke. Lav fart ut og inn. Og skjevt innsitt. Dette kan hun bedre.

Hopp over hinderet, var jo bare teit. Hun ventet ikke på tilbakekommandoen før hun var på vei tilbake..

Avstand var var egentlig en fiasko. Hun la seg fint ved dekk fra utgangstilling, men hun reagerte overhode ikke på kommando for oppsitt, så jeg valgte å bryte øvelsen etter to kommandoer , uten respons. Hadde kanskje fått godkjent, men det spilte ingen rolle..

Kan jo si jeg var veldig skuffet over denne prestasjonene. Men det var også fordi jeg hadde altfor høye forventninger til dette stevnet. Jeg hadde jo virkelig håpet hun skulle ta opprykket til klasse 3 før hun var 2år. Jeg la lista altfor høyt. På den andre siden, så ble jeg en erfaring rikere, som vi kan ta med oss videre.

Poengen fra lydigheten:

Fellesdekk                 0
Fri v/fot                     7
Dekk U/marsj            8,5
Innkalling m/ stå       7,5
Stå u/marsj                8,5
Fredasending             7
Apportering               7
Hopp over hinder       0
Avstand                      0

Helhet 7,5





Etter lydigheten så vi på litt agility, før vi skulle inne utstillingsringen. Det er ikke Henny sin favoritt, men hun var overraskende motivert før vi gikk inn. Hun stod veldig fint på bordet. Dommeren fikk ta og se på henne uten at hun flyttet seg noe.

Vi gikk først i klassen, og syns hadde et greit driv. Hun er vanskelig til å få til stå skikkelig og vise seg frem. men hun gjorde en grei jobb syns jeg.

Kritikken hun fikk fra Birgitta Svarstad: " Bra str. Kvadratisk bygd. Bra skalle. Trenger mer fylde i neseparti. Velansatte ører. Bra nakke. avrundet brystkasse. Bør ha lengre brystbein. Sterke fremben. Bra poter. Altfor bratt i krysset. Rører seg understilt. Har ikke rette bevegelser. Gal hold"

Så det ble en good faktisk.

Dommeren mente altså at min hund var tjukk for dagen. Hun hadde det bra hjemme mente hun. Javisst har hun det bra, skulle bare mangl.e Visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Henny er ikke tykk.

Vi får se litt hvor mye vi gidder å stille på utstilling fremover.

Et par bilder fra utstillingsringen





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar